1 Kasım 2011 Salı

14) Astrofotografi için Fotograf Makinesi

Cep telefonumu teleskopa dayayarak fotograflar çekip astrofotografi ile uğraşıyorum demeye utanıyordum. Aslında bahsettiğim yöntem de gayet kabul gören bir yöntemdir fakat bu yöntemle çekebileceğim objeler oldukça kısıtlıydı. Yeryüzü fotograf çekimi ile ilgilenmediğim için aslına bakarsanız bir tek Ay'ın fotograflarını çekebiliyordum (bir de her nasıl olduysa çift yıldız Nu Draconis'i çekebilmiştim). Diğer yandan teleskopa bağlayabildiğim bir dijital merceğim var fakat onunla da çektiğim fotografların kalitesinden hiç memnun değildim. Hem iki yöntemle de yıldızların fotografı çekilemiyordu. Bir süredir bir fotograf makinesi almayı düşünüyordum.

Daha önce teleskop alış-verişimde yaptığım gibi gene tam olarak neye ihtiyacım olduğunu araştırdım. Aslında bu defa araştırmamda fazla detaya girmedim. Zaten bu konuda Nikon ve Canon markalarının haricindeki markaların fotograf makinelerinin adı pek geçmiyor. Astrofotografi için ise DSLR (dijital, tek-lensli yansıtıcı) makinelerin kullanılması uygun görülüyor. Uzak uzay objelerinin fotograflarını çekebilmek için ise fotograf makinesinin enstantane hızının (shutter speed) değiştirilebilmesi, ISO ayarının yapılabilmesi, olabildiğince yüksek çözünürlükte fotograf çekebilmesi gerekiyor. Ayrıca fotograf makinesinin RAW dosya formatında fotograf kaydedebiliyor olması çektiğiniz fotografın hiçbir işlemden geçmeden olduğu gibi kaydedilmesini sağlayabilir. Çekilen fotograflar haliyle yüksek boyutlarda olacağı için çok yer kaplayacaklar. Bu durumda ya yüksek kapasiteli hafıza kartlarına veya bilgisayara bağlanarak (USB veya firewire ile) fotograf çekebilme (tethered shooting) özelliğine ihtiyaç duyulacaktır.

14.1. Yeni fotograf makinem, Canon 600D SLR.

Bir fotograf makinesi almak üzere Sirkeci'ye gittim. Oraya gitmeden önce zaten aklımda birkaç model vardı. Yüksek çözünürlülüğü ve oldukça yeni bir model olması sebebiyle Canon 600D SLR aldım (14.1). Yeni bir model olduğu için daha hızlı bir işlemciye sahip olduğunu, dolayısı ile uzun çekimlerde daha az ısındığını da bir yerde okumuştum. Ayrıca konuştuğum satıcılardan biri video çekimi için bu makineyi tavsiye etmişti.

 
14.2. Tam çerçeve ve APS-C algılayıcı görüş alanı kıyaslaması.
 
Bu fotoğraf makinesi ile ilgili yaşadığım tek sorun, algılayıcı sensörün tam-çerçeve (full-frame) olmaması. Kullandığım herhangi bir lens - veya astrofotografi alanı söz konusu olduğunda teleskop - çapı belirli bir kırpılma faktörü (crop factor) ile çarpılıyor ve daha büyük çapta bir lens kullanılmış gibi görüş alanım daralıyor (14.2). Tam çerçeve algılayıcıya sahip gövdelerin fiyatları epeyi yüksek, bu yüzden şimdilik kırpılma katsayısını kabullenmek durumundayım.
 
Fotograf makinesini teleskopa bağlayabilmek için bir ara bağlantı elemanına ihtiyaç duyuluyor. Bir tane de bundan aldım. Bu bağlantıya da t-adaptörü (t-mount) deniliyor (14.3). Bu adaptörün içerisine mercek yerleştirilebiliyor. Böylece istenilen büyütme sağlanıyor. Fotograf makinesinin objektifi olarak teleskopu kullanmış oluyoruz. Teleskop ile toplanan ışığın odaklanması da gene teleskopun odak ayarı ile yapıyoruz. Böylece istediğimiz büyütmeyi teleskop ve t-adaptör içerisine yerleştirdiğimiz mercek ile gerçekleştirmiş oluyoruz.

14.3. T-adaptör.

Evde yıllardır atıl vaziyette duran bir de fotograf makinesi tripod ayağı vardı. Yıllardır hiçbir işe yaramaz, hep olmadık dolapların içinden falan çıkardı. Şimdiye ait olmayan ama bir şekilde yok olmayan bir şeydi. Bu sayede tripod ayak da tekrar hayata dönmüş ve gençleşmiş oldu.

4 yorum:

  1. Merhaba arkadaşım. Yaptıklarını zevkle okudum. Son dönemlerde benim de ilgim bu yöne kaydı. Gökyüzü fotoğrafçılığı. Şimdilik Ay üzerinde denemelerimi gerçekleştiriyorum. İstanbul içerisinde en iyi onu görebiliyorum. :)

    Benim bir sıkıntım var. Umarım yardımcı olursun. Bu iş için sahip olduğum cihazlar Meade DS-2090 ve Canon EOS 450D. Bu ikisini bir araya getirmek için de Meade Basic Camera Adapter ve Meade T-Mount temin ettim. Fakat elimde yine teleskobuma ait iki adet oküleri bu T-Mount adaptör ile entegre edemedim. Yazıda içerisine konulacak mercekten bahsetmişsin. Ama adamlar bu parçaları öyle bir yapmışki hiç biri bir diğerine uymuyor! :)

    Sayfanda hiçbir iletişim adresi bulamadığım için buradan yazmak zorunda kaldım. Umarım bu konuda yardımcı olursun. Bir de bu yıldız partilerine nasıl katılabilirim? Kimlerle iletişime geçebilirim.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba,

    Beğenmene sevindim. Bir süredir astronomi adına pek bir şey yapmadım, yazı da yazmadım. Hem havalar müsait değil hem de çalışma hayatı. Ama hala buralardayım. Bu vesileyle blogu bana hatırlattığın için teşekkür ederim.

    Anladığım kadarıyla Meade T-Mount sayesinde Canon EOS 450D fotograf makinanı Meade Basic Camera Adapter'üne bağlıyorsun.Onu da Meade DS-2090 teleskopuna bağlıyorsun. Bahsettiğim mercek yerleştirebilme olayı Meade Basic Camera Adapter ile ilgili olmalı. Bir şekilde elindeki mercekler onun içine oturuyor olabilir. Üzerindeki krom renkli civata ne işe yarıyor bulduğum resimlerden anlayamıyorum ama eklenecek merceği sabitlemeye yarıyor olabilir normalde bir işlevi yoksa. Krom kaplama olan ve teleskopa giren silindirik parça çıkabilir gibi gözüküyor. Belki onu çıkararak mercek yerleştiriliyordur. Belki de adaptörüne mercek yerleştirilemiyordur.

    Figür 17.2'de gösterdiğim benim T-adaptörüm. Masa tarafındaki ucu kameraya monte edilen adaptör. Oradan merceği içeri sokabiliyorum. Sonra da fotografta sağ tarafa denk gelmiş olan krom renkli civatayı sıkarak merceği içeride sabitleyebiliyorum.

    Yıldız partisine ben de bir kere katıldım. Hava koşulları sebebiyle pek toplanmadılar kış boyunca. Gökbilim (www.gokbilim.com) internet sitesinin forum bölümünde Etkinlikler/Duyurular bölümünde ilan ediyorlar ne zaman buluşacaklarını. Foruma üye olmanı tavsiye ederim. Orada birçok astronomi meraklısı ile tanışabilirsin. Ben çok aktif bir üyesi değilim. Umarım havalar güzelleşince zaman ayırabilirim.

    YanıtlaSil
  3. Kendi yaptığım 6 inch aynalı teleskobum ve canon 450d fotoğraf makinem ile bağlantı aparatlarım var fakat görüntü çok karanlık. Vizörden göründüğü gibi değil. İso ayarını azalttım çoğalttım. Diğer ayarları da denedim. Hep karanlık. Ne yapmalıyım?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mehmet Bey selamlar,

      Üzerinden çok uzun zaman geçmiş mesajınızın, ancak şimdi yanıtladığım için kusura bakmayın. Ben de beş sene sonra güncemle ilgilenmeye geri döndüm. Bu süreçte çok fazla zaman da ayıramadım astronomiye ne yazık ki.

      Teleskobunuzun bir takip mekanizması yoksa uzakta sabit duran bir ışık kaynağına (bir sokak lambası, bir evin aydınlatması vb.) teleskobunuzu hedefleyip fotograf çekmeyi denemenizi önerirdim. Eğer bu şekilde görüntü alabiliyorsanız yıldızlara baktığınızda pozlama süresi ile ilgili sorun yaşıyorsunuz demektir. Elbette şehir içerisinde, ışık kirliliği olan bir yerde bunu yapmaya çalışıyorsanız yıldızlar ışık kaynağı olarak çok zayıf kalacaklardır. Bu sebeple de hep karanlık görüntü alıyor olabilirsiniz diye düşündüm. Pozlama süresini arttırdığınızda da şehir içinde yıldızlardan çok ışık kirliliği fotoğraf karelerinize yansıyordur diye tahmin ettim.

      Umarım bir çözüm bulmuşunuzdur. Sonra burayı okuyan birileri olursa diye yardımcı olması umuduyla aklıma gelenleri yazdım. Siz de mesajımı görür ve hem bu sorunla ilgili hem de genel olarak astronomi çalışmalarınızla ile ilgili neler yaptığınızı yazarsanız sevinirim.

      Sil