19 Ağustos 2011 Cuma

3) Astrofotografiye Giriş ve Dijital Mercek

Güncelleme: 31.08.2021

Herkese merhaba,

Bu yazıyı tam 10 sene önce, 19.08.2011 tarihinde yazmıştım. Astronomi, astrofotografi, fotoğraf, teleskop gibi bu alanla ilgili teknik bilgi gerektiren konularda oldukça yetersiz olduğum zamanlardı. Hala da çok iddialı olmadığımı belirtmeliyim. Fakat yıllar içerisinde bu alanlarda edindiğim amatör tecrübe ile geriye dönüp baktığımda teleskop ve astronomi konularına adım atmak isteyecek benim gibi çaylakları kötü yönlendiriyor olabileceğini düşünüyorum. Bu nedenle bu uyarıyı yazımın başına eklemeye ihtiyaç duydum.

Bugün benden bir yakınım teleskop ile ilgili bir tavsiye isteyecek olsa ona tek bir soru sorarım. 

1. Bu hobiye vakit ve nakit ayıracak, astrofotografi, spektrografi, fotometri konularında çalışmalar yapacak mısın?

Eğer bu soruya cevabı  net bir "evet" olacaksa bu arkadaşıma takip mekanizması olan ekvatoryal bir kundak almasını, tüp olarak ise minimum 8" (200mm) Schmidt-Cassegrein alması gerektiğini söylerdim. Ayrıca fotoğraf makinesi veya CCD kamera ve daha sınırsız aksesuara para harcaması gerekeceğini belirtirdim. Eğer bu soruya cevabı "hayır" olacaksa bir dürbün veya motorlu olmayan bir kundak ile küçük bir aynalı teleskobun işini görebileceğini söylerdim. Yalnızca Samanyolu ve gökyüzü fotoğrafları çekmek isteyen biri ise belki de yalnızca fotoğraf makineleri ve lensleri ile ilgilenmek, doğa gezileri yapıp şehirlerden uzak bir yerlerde sık sık kamp yapmak istiyordur. O konuda ise hemen hemen hiç tecrübem yok.

Satın aldığım teleskop beni uzun bir süre idare etti. Fakat bugün geriye dönüp baktığımda doğru bir karar vermediğimi anlıyorum. Eğer en başta ekvatoryal kundağa sahip bir teleskop ile bu işe girişmiş olsaydım çok daha hızlı ilerleme kaydederdim. Üstelik kendimce daha faydalı çalışmalar da yapmış olurdum.

Yazıyı yayından kaldırmıyorum çünkü burası neticede benim günlüğüm.

Saygılarımla,
M.



Araştırmalarımı tamamladıktan sonra kriterlerime uygun olduğuna karar verdiğim Celestron NexStar 5SE teleskopu satın almak üzere Sirkeci'ye gittim. Aslında internet üzerinden sipariş vererek de kendinize bir teleskop satın almanız mümkün. Hatta internet üzerinden satın almak belki mağazaya gitme zahmetine katlanmaktan çok daha pratik. Fakat alış-veriş yaparken karşımda bir muhattap olmasını tercih ederim. Bu sebeple Sirkeci'de birkaç mağaza gezdikten ve farklı ürünleri inceledikten sonra ürünü satın alabileceğim bir yere gittim. Bu iş üzerine çalışan mağazaları gezmek, satıcılarla konuşmak ve piyasadaki ürünleri görmek kesin kararımı verebilmem için iyi oldu. Satıcılarla konuştuktan sonra bilgi seviyemi alış-veriş öncesi yeterli bir seviyeye getirdiğime emin oldum. Eğer ne alacağınızı bilmiyorsanız ve ürünlerin fiyatları hakkında fikir sahibi değilseniz hiç işinize yaramayacak bir şeyi fahiş bir fiyata satıp sizi evinize gönderebilirler! Daha önceden karar verdiğim üzere bir Celestron NexStar 5SE teleskop satın aldım (3.1).


3.1. Yeni teleskopum Celestron NexStar 5SE.

Ürünü satın aldıktan sonra büyük bir heyecan ile eve getirdim. Kutusu iki kişinin kolayca taşıyabileceği büyüklükte ve ağırlıktaydı. Tavsiyem, kutu içerisinden çıkan köpüklerin saklanmasında, çünkü ürünle beraber bir çanta gelmemekte. Şimdilik pahalı bir çanta satın almak istemediğim için kilitli plastik bir kutu satın aldım ve ürünle gelen muhafaza köpüğünü bu kutunun içerisine koydum. Böylece teleskopa uygun, sağlam bir kutum da olmuş oldu.

3.2. Oküler setim.

Teleskop ile beraber birkaç tane mercek ve bir Barlow lensi de satın aldım. Böylece 32mm, 25mm, 12.5mm, 9mm, 8mm ve 6mm odak uzaklığına sahip merceklerden oluşan bir setim olmuş oldu. Eski teleskopumun aksesuvarlarından bir de düzeltici (erecting) merceğim vardı (3.2). Amatör olarak astrofotografiye giriş yapmak için de Nipon marka, 15.6mm odak uzaklığına sahip bir dijital mercek satın aldım.


Hemen teçhizatı denemeye koyuldum. Teleskopun kumanda edilebilmesi için 12 Voltluk AC adaptöre veya 8 adet kalem pile ihtiyaç duyuluyor. Adaptörüm olmadığı için pil kullandım. Teleskopun sağını solunu biraz kurcaladıktan sonra gözlem yapmak üzere gene kendime hedef olarak 250 metre ilerideki ağaçları seçtim. Dijital merceği yıldız köşegenine (star diagonal) yerleştirdim. Odaklama ayarları ile biraz uğraştıktan sonra bilgisayarımın ekranında ağaç yapraklarının dalgalandığını görebiliyordum (3.3).


3.3. Dijital mercek ile çektiğim ilk fotograf.

Çeşitli mercek kombinasyonlarını denedikten sonra artık sabırsızlıkla gece olmasını beklemeye başladım. Aslında kış saati uygulamasına geçilmesinden hiç hoşlanmayan, aydınlığı seven biri olmama rağmen sanırım bundan böyle gece olmasını ve yıldızlara kavuşmayı bekleyecektim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder